onsdag 1 januari 2014

Alla kan sjunga i kör

Det där har man ju alltid hört, men jag har aldrig trott på det.

Jag har nog ofta velat vara med i en kör men så har jag dragit mig för provsjungningen. Ingen kan med gott samvete säga att jag har bra sångröst, pinsamt om man skulle bli nekad att vara med efter att ha provat in, det är så jag tänkt. Däremot kan jag sjunga lite i alla fall, det kan alla. Alltid hamnar nån ton rätt, och i rockkören Rock Everybody är det ingen provsjungning, alla får vara med, även jag.

Man tog inte så mycket bilder förr!
15 års calling och bara
 en suddig bild bevarad...
Visserligen har jag en relativt lång sångkarriär bakom mig som soloaritist! Även inför publik. Oftast 10-20 dansare men någon gång även för flera hundra. Som caller och dansledare i Square Dance står man ofta med mikrofon i hand och sjunger sina dansturer, ibland till gamla slagdängor men med egen text som Swing your partner, Touch a quarter och All four ladies chain etc. Det var mycket att hålla rätt på då och hela dansgolvet stannade när man var otydlig eller sjöng fel, nu märks det inte så mycket om man gör något fel.

Nyttigt är det också. För hjärtat och samarbetesförmågan har en färsk undersökning på Sahlgrenska visat och för koncentrationen och för inlärningsförmågan  i skolan såg jag på TV för ett par dar sen. Det hade man visat i en undersökning och det bekräftades i en intervju av några av eleverna. Hoppas något av mina barnbarn vill prova att vara med i skolkören, det skulle dom alltså ha nytta av i skolarbetet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar