söndag 29 december 2013

Rock-A-Beatin' Boogie

Västerås nya rockkör heter Rock Everybody. Namnet kommer från Bill Haley's rocklåt Rock-A-Beatin´ Boogie från 1952 och låten var sen med i filmen Rock Around the Clock från 1956 och den låten har blivit körens signaturmelodi och det var den första låten vi tränade på i kören.   
Träning: I can jive!

När den här musiken och den filmen kom då för 60 år sen var jag lite för ung för att ta de här nya rytmerna till mig. Rock Around the Clock spelade min några år äldre syster på grammofon men även när sen Elvis slog igenom dröjde det ett bra tag innan jag själv började lyssna på rock, jag var mer åt jazzhållet i min gröna ungdom. Helst storbandsjazz med Count Basie, Duke Ellington, Harry Arnold t.ex.   

Jo, förresten: Filmen Jailhouse Rock med Elvis kom 1957 och en EP med fyra låtar ur filmen kom några år senare, kanske 1959 när jag blev 15 år. Den skivan hade jag minns jag och spelade mycket och försökte med stort besvär att förstå texten så att jag kunde sjunga lite själv framför spegeln. Skivan lånade jag ut minns jag och jag vet att jag skrev mitt namn på skivfodralet, men sen glömde jag bort vem som lånade den och skivan kom aldrig tillbaka.

Min musik som tonåring
Min första LP var "The Genius of Ray Charles"  som sen blev min absoluta favoritartist tillsammans med Miles Davis, Stan Getz, Lois Armstromg etc. Men visst lyssnade jag mycket på rock också. En av Jerry Williams allra första skivor finns i skivsamlingen och många av texterna vi nu försöker lära oss känner jag så tydligt igen. Det är alltså mycket igenkänning och omtumlande minnen som dyker upp nu när vi börjar ta oss an rockmusiken från vår ungdom.
 
Kören drivs av Västerås Kulturcentrum, Västerås Kulturskola och ABF och administreras av PRO Kultur med Lars Jauring från kulturskolan som körledare. Kören blev snabbt så populär så att det nu är ett temporärt intagningsstopp, man satte gränsen vid 200 deltagare!       
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar